PL Vapor 2.3 i 3.2

Recenzje, opisy, porównania i opinie na temat sprzętu
Awatar użytkownika
Qba
Kiter
Posty: 596
Rejestracja: czwartek, 10 lipca 2008, 08:36
kite: HQ Montana VI 12.5, Beamer V 5
decha: GNU GT
buggy: SkyLYNX
Lokalizacja: Dębno
Kontaktowanie:

PL Vapor 2.3 i 3.2

Postautor: Qba » środa, 15 sierpnia 2012, 00:52

PETER LYNN
Obrazek
Podczas gdy inni nakręcali, edytowali i przygotowywali swoje filmiki na II apokalipsę powerkitingową, co też miałem w planach robić - postanowiłem oblatać bardzo interesujące skrzydła ze stajni Peterr Lynn.
Dzięki uprzejmości kolegi Nevalona miałem możliwość przetestowania dwóch zacnych latawców raceowych. Mowa o Vaporach w rozmiarze 2.3m2 oraz 3.2 m2.
Vapor określany jest jako najszybszy latawiec na ziemi. Rekord prędkości został osiągnięty w 2010 r przez Arjen van der Tol-a w NABX na Vaporze 2.7m2 -prędkość 133 km/h.

Poprzez dostępność pełnej rozmiarówki producent zadbał o pokrycie pełnego zakresu wiatrowego (począwszy od 2.5 m/s a skończywszy na 20 m/s).
Vapor występuje w w następujących rozmiarach:
2.3m2, 2.7m2, 3.2m2, 3.8m2, 4.5m2, 5.4m2, 6.5m2, 7.8m2, 9.4m2, 11.2m2, 13.4m2 oraz 16.1m2.

Poniżej zakres wiatrowy poszczególnych rozmiarów:
Obrazek

Jak widać mając kilka rozmiarów możemy w pełni okrzesać i oszukać siły natury.

Plecak
Całość zapakowana w dość pojemny plecak. Widać, że wykonany jest porządnie z dobrej jakości materiałów. Pojemność jest wystarczająca, aby oprócz sprzętu włożyć ochraniacze, napój, kamerę… W środku oraz na bokach dodatkowe kieszonki. Skrzydło zajmuje zaledwie połowę pojemności plecaka.
Obrazek

Latawiec
Latawiec ma wyraźny schemat kolorów podobny do Core i Reaktor II.
Jego smukłość wyraźnie zaznacza jego groźny charakter a współczynnik proporcji nadaje mu bardziej race-owego tonu.

W większości latawców krawędź spływu zszyta jest z jednego kawałka materiału, zaś Peter Lynn zdecydował się na zszycie końcowego odcinka krawędzi spływu, aby zachować grafikę latawca. Szwy są idealne równe i jednolite na całej krawędzi spływu.

Wewnątrz komór widać cały jego układ-jak powietrze rozchodzi się na krawędź spływu i po tipach. W trzech komorach zastosowano skrzyżowanie pomiędzy komorami, tak aby większe ciśnienie nie kumulowało się w środkowej części czaszy a rozchodziło się równomiernie.
Obrazek

Nie zapomniano również o rzepach do wyciągania paprochów czy piasku zalegającego w jego wnętrzu.

Uzda dość skąpa, jednak nie ujmuje mu wytrzymałości. Konstrukcja stworzona aby maksymalnie zminimalizować wszelkie opory przy osiąganiu dużych prędkości.

Ogólnie nie mam nawet najmniejszych zastrzeżeń do jego wykonania, a także do zastosowanych jakościowo materiałów.

Manetki
Od konkurentów różni się szczególnie minimalną wagą i ciekawą kolorystyką. Dla mnie wykonanie to majstersztyk. Całość obszyta pianką, linki 55 cm z zachowaniem kolorów –lewe, prawe.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Linki
Linki Dyneema niebieskie i pomarańczowe o długości 20m z dołączonym nawijakiem.

Obrazek


VAPOR 2.3 m2

Obrazek

AR – 5.0
Długość skrzydła - 339 cm
Szerokość – 84 cm
Ilość komór – 33
Zakres wiatrowy - 5-40 knt
Obrazek


VAPOR 3.2 m2

Obrazek

AR – 5.0
Długość skrzydła - 400 cm
Szerokość – 99 cm
Ilość komór – 33
Zakres wiatrowy - 4-33 knt

Obrazek

Jak lata?
Moje pierwsze spostrzeżenie - latawiec niechętnie idzie do zenitu oraz nie posiada windy.
Tak nie ma windy. Głównym zadaniem Vapora jest generowanie maksymalnie dużego ciągu bocznego w PZ przy zachowaniu liniowości i odporności na szkwały. Jego moc jest porażająca. Przy wietrze 4 m/s mogłem stanąć static z 2.3m, zaś 3.2 wyrywało dosłownie z butów. Jest bardzo zwinny i szybki, oferuje wspaniałą równowagę pomiędzy wydajnością i stabilnością, jego prowadzenie to prawdziwa przyjemność. Posiada sporo mocy jak na taką wielkość, nie musi być największy aby jechać naprawdę szybko.
Przy jeździe wyraźnie widać jego liniowość.
Filmik postaram sie zmontować w najbliższy weekend.

Na koniec małe podsumowanie.
O jego plusach już napisałem, zaś minusów nie doszukałem się.
Porównując go do Coopera bo takie mi nachodzi pierwsze skojarzenie mogę śmiało stwierdzić, że Vapor to inna klasa latawców zarówno jakościowo jak i o diametralnie lepszych parametrach, właściwościach lotu. Dla komfortu użytkowania, bezpieczeństwa oraz osiągów warto wybrać Vapora do buggy kitingu. Nie należy lekceważyć aspektu bezpieczeństwa szczególnie przy szybkich manewrach, skrętach bo można się żdziwić jak szybko Vapor może wyciągnąć nas z wózka.

Pozdro
Qba

Awatar użytkownika
tequila
Kiter
Posty: 267
Rejestracja: środa, 1 grudnia 2010, 15:07
kite: manta m3
buggy: mystic buggy
Tel.: 662 362 554
Lokalizacja: Nagłowice (Świętokrzyskie)
Kontaktowanie:

Re: PL Vapor 2.3 i 3.2

Postautor: tequila » czwartek, 21 lutego 2013, 14:16

Również miałem przyjemność przetestowania Vaporów - dzięki uprzejmości Nevalona oczywiście :)

Dodam tylko kilka słów bo widze że kolega Qba dość obszernie i rzetelnie opisał te skrzydła - nadmienie że miałem do dyspozycji 3 skrzydła w rozmiarach 2.3 3.2 i 4.0

Największe wrażenie zrobiło na mnie najmniejsze skrzydło czyli w rozmiarze 2.3m2 - nie sądziłem że tak mała powierzchnia może wytwarzać tyle mocy i szybkość latawca jest wręcz porażająca - udało mi się nawet przejechać kawałek na nartach przy wietrze około 6-7m/s. Dwa większe skrzydła generują już konkretną moc - latawiec 4.0 przy wietrze około 5-6m/s spokojnie wyciągał mnie pod wzniesienia na wózku buggy (myśle że ja+wózek ważyliśmy około 100 kg). Skrzydła naprawde dobrze wykonane i widać że na pewno odporne na "przygody" które mogłyby je uszkodzić.
Jednak trzeba pamiętać że NIE są to latawce dla początkujących - prowadzenie ich wymaga już pewnego doświadczenia i nie jest to łatwa sprawa. Latawiec musi być cały czas w ruchu, nawet tuż po starcie najlepiej natychmiast wykonywać hals - czy to na nartach czy na wózku buggy. Co do windy to rzeczywiście jest marna, ale kolega Darek P. twierdzi że da rade na nim poskakać - osobiście zaliczyłem kilka raczej niskich skoków po uprzednim "rozbujaniu" latawca, ale napewno nie jest to latawiec do tego stworzony jak i nie jest stworzony do latania static. Jeszcze jedna rzecz która zwróciła moją uwage to to iż latawiec nie lubi szkwałów i najlepiej się sprawdza na równym wietrze przy strzałach czy nagłej (nieznacznie) zmianie kierunku wiatru lubi sie cukierkować lub robić inne cuda.

Podsumowując jest to świetny latawiec dla wąskiego grona doświadczonych riderów którzy przede wszystkim stawiają na prędkość.


Wróć do „Recenzje”